Rzeczywistość w jakiej znaleźli się przedsiębiorcy narzuca reorganizację procesów i zmianę ich zarządzania dostosowaną do modelu pracy zdalnej.
W jaki sposób zaprogramować organizm jakim jest nasza firma, aby zachować produktywność pracy, nie stracić jakości oferowanych usług czy produktów i ustrzec się przed zarządczym chaosem?
Analiza stanu faktycznego
Zanim zapadnie decyzja o implementacji nowych rozwiązań, warto ocenić stan faktyczny naszego przedsiębiorstwa. Stworzenie check listy z zakresu posiadanych narzędzi pomoże nam zweryfikować skalę zapotrzebowania na innowacje.
Analizę warto skategoryzować dla przykładu według:
Zasobów personalnych oraz procesowych/workflow :
- Czy masz pełną zastępowalność pracowników?
- Czy Twoja firma może pracować w niepełnym składzie osobowym?
- Czy procesy w Twojej firmie są dostosowane do pracy zdalnej?
- Czy pracownicy mogą korzystać w domu ze skrzynki pocztowej, systemów CRM, ERP i obiegu dokumentów?
Czy Twoja firma ma wdrożone rozwiązania pracy grupowej i komunikacji wewnętrznej?
Dostępności sprzętu IT i aplikacji / systemów ERP:
- Czy posiadasz wystarczająca liczbę laptopów i telefonów dla pracowników?
- Czy Twoje firmowe środowisko IT (aplikacje, systemy ERP, urządzenia) jest dostosowane do takiej pracy?
- Czy Twoja firmowa infrastruktura jest gotowa na obciążenia związane z dodatkowymi systemami pracy zdalnej?
Bezpieczeństwa IT:
- Czy pracownicy korzystają połączenia VPN w domu?
- Czy pracownicy posiadają łącza z wystarczającym transferem do pracy zdalnej?
- Czy masz wystarczającą liczbę licencji zdalnego pulpitu?
- Czy Twoja firma ma wdrożoną strategię tworzenia kopii bezpieczeństwa?
- Czy Twoja firma jest w stanie odtworzyć kopie bezpieczeństwa?
- Czy Twój dział IT jest zabezpieczony na wypadek nieobecności jego kluczowych członków?
- Czy w razie potrzeby możesz skorzystać z outsourcingu IT?
Odpowiedz na powyższe pytania pozwoli na ocenę zapotrzebowania organizacji w zakresie systemowym (aplikacje do pracy zespołowej, systemy ERP dostępne w chmurze lub poprzez urządzenia mobilne) i/lub sprzętowym (zabezpieczenia UTM, terminale lub wirtualne desktopy lub migracja infrastruktury do chmury obliczeniowej), a także pozwoli na wdrożenie innych, nowych procesów zarządczych dostosowanych do rzeczywistości home office.